20 manieren om te vragen hoe de training was

basisschoolkind

20 manieren om te vragen ‘Hoe was de training vandaag, zonder te vragen hoe de training was vandaag’

Waarschijnlijk ken je het wel. Je zoon of dochter komt terug van de training en je wilt graag weten hoe het is gegaan.  En iedere keer krijg je min of meer hetzelfde antwoord, ‘leuk’. Maar eigenlijk wil je meer weten. Hoe pak je dat aan?

We ontdekte een blog van Simple Simon and company dat gericht was op de schoolsituatie. We hebben de vragen omgebouwd naar onze tennis training situatie. De vragen zullen niet perfect zijn maar geven wel vaak aanleiding om met je kind over een bepaald onderwerp door te praten.

1.    Wat is het leukste wat vandaag tijdens de training is gebeurd? Wat is het minst leuke?
2.    Waar heb je in de training om gelachen?
3.    Als je mocht kiezen, met wie in je groep train je dan het liefst? (en met wie NIET?)
4.    Wat is de leukste plek op het tennispark?
5.    Is er iets geks gebeurd vandaag? En zo ja vertel daar eens over?
6.    Als ik vandaag je trainer zou bellen, wat zou ie dan over jou zeggen?
7.    Hoe heb je vandaag in de training iemand geholpen?
8.    Hoe heeft iemand anders jou vandaag in de training geholpen?
9.    Vertel me eens een ding wat je vandaag hebt geleerd of geoefend?
10.  Wanneer was je het meest blij vandaag?
11.  Wat vond je het saaist vandaag tijdens de training?
12.  Met wie zou je wel eens willen tennissen waar je nog nooit mee hebt getennist?
13.  Wat vind je dat je nog meer zou moeten leren tijdens de training?
14.  Wat vind je dat je minder zou moeten doen tijdens de training?
15.  Wat vond je het leukst tijdens de training?
16.  Als jij morgen de trainer mag zijn, wat zou je dan doen?
17.  Tegen wie in je groep zou je wat aardiger kunnen zijn?
18.  Wie is de grappigste in je groep, en WAAROM?
19.  Tegen wie in je groep zou je graag een wedstrijdje willen spelen en waarom?
20.  Welke tip heb je vandaag van de trainer gehad?

Je ziet dat de vragen vaak ook gericht zijn om het kind te laten realiseren dat het ‘proces’ erg belangrijk is. Vaak vragen wij volwassenen naar de uitkomst en zorgen er op die manier voor dat kinderen zich erg resultaatgericht gaan instellen en gedragen. Als kinderen ontwikkelen als mens is sport een belangrijke oefentuin. Soms zeggen we wel eens dat de sport de oefentuin is van het leven. Samenwerken met anderen, het vergroten van je zelfvertrouwen, het leren omgaan met verlies zijn allemaal zaken die algemeen in het leven gebruikt kunnen worden.

Door met kinderen meer te spreken over het proces is het mogelijk ze duidelijk te maken dat het om meer gaat dan alleen het winnen of verliezen van een wedstrijd. Zonder daarmee het winnen van het wedstrijdje minder belangrijk te maken overigens.

Hier vind je de originele post van Liz Evans.

http://www.huffingtonpost.com/liz-evans/28-ways-to-ask-your-teens-how-was-school-today-without-asking-them-how-was-school-today_b_5751546.html